Campania online a prezidentiale 2009, marcata de lipsa interactivitatii.

24

Noiembrie 2009 scris de C.S in Guest Post, Media

Acum ca turul I al alegerilor a trecut si ne pregatim pentru turul 2, putem deja sa analizam ce s-a facut pe partea de online in ceea ce priveste mesajul politic electoral. Este evident ca staffurile de campanie confunda internetul cu televiziunea, presa scrisa si balciurile electorale. Nu este nici prima si nici ultima campanie electorala online la care utilizatorii au fost, si vor fi martori (putem zice cam pasivi) si in care putine actiuni online ale candidatilor pot fi considerate diferite ca abordare fata de ceea ce se practica in mod uzual (outdoor, presa scrisa, video, radio). Sunt abordari off-line, triviale, iar intenetul este considerat doar un mediu de difuzare, fara a fi inteles si exploatat in corelatie cu particularitatile si avantajele lui.

O campanie electorala marcata de lipsa interactivitatii cu utilizatorul de internet si de un numar record de atacuri murdare, online. Poate mai mult ca niciodata, in aceasta campanie au fost folosite strategii ce au avut ca scop ironizarea adversarilor, prin diverse metode, in speranta unui efect viral al acestor materiale online. Din pacate nu s-a incercat numai ironizarea contracandidatilor, ci si discreditarea acestora, in special prin intermediul materialelor video. Aceasta orientare a staff-urilor candidatilor catre mesaje negative si adesea “curat-murdare”, au generat o hahaiala in online, pe ideea “uite ce i-am facut lui X”, si nu credem ca a adus un vot in plus sau unul in minus (mai ales analizand rezultatele din turul 1). Ci doar o hahaiala in plus, de parca asta ne lipsea in mediul politic romanesc. Poate ca oamenii de “marketing online” ar trebui sa mai lase un pic mirajul “viralului” si sa nu se adreseze doar publicului fitzuicilor cu trafic mare si minte putina, aceia vor hãhãi oricum doar la clipurile ce coincid cu modul lor de a “gandi” si optiunea “predefinita” de vot. La Alegeri.TV am incercat sa iesim din acest tipar, solicitand tuturor candidatilor, inca din perioada de precampanie, materiale text si video (aici a fost mai greu, desi am acoperit integral costurile filmarilor) pe tema “10 Angajamente“.

De remarcat sunt si campaniile anti-politica in general, cum ar fi cea derulata de Realitatea in cadrul sectiunii dedicate politicii. Sa fie doar o dorinta de a se situa pe val (ok, per total politicienii sunt departe de o imagine buna) cu riscul de a poza ei insisi ca trust de presa in ipocriti si demagogi? Nu-i aiurea sa-i numesti demagogi tocmai pe cei ce-ti produc materiale ce nasc mult doritele afisari si venituri din publicitate, sau trafic intens in ziua de alegeri (si cu care te bati in piept de altfel)? Alegeri.TV a incercat de exemplu sa transforme aceasta imagine negativa a politicianului intr-un apel de prezenta la vot pe www.oziperfecta.ro. Cu ajutorul Cassa Loco, dar fara un sprijin media deosebit (respectiv buget zero), am reusit sa popularizam proiectul la un nivel neasteptat (peste 38,000 vizualizari ale imnului alegerilor in numai 2 saptamani de la lansare).

Este greu de apreciat daca experienta pe online a alegerilor prezidentiale din 2004 a ajutat la ceva acum. Putem spune ca utilizatorul de internet din 2009 are alte asteptari de la experienta online:  s-a saturat sa priveasca pagini de stiri si fotografii de campanie, sa vizualizeze inregistrari video ale unor evenimente si sa comenteze la ceea ce spun candidatii (Aici nici nu e nevoie de el.  Doar exista departamente specializate in curtea fiecarui partid, unele se pare chiar coordonate de publicatii online ce pozeaza in impartiali si independenti, vezi materialul din Romanialibera). Credem ca acest fapt a fost scapat din vedere de catre cei care au regizat campania electorala 2009, cu foarte mici exceptii.   Oricum, “postacii” campaniei electorale prezidentiale 2009, sunt un raspuns just la publicatiile online folosite de politicieni pentru a lansa atacuri, doar daca nu se intrece aceasta limita.

Pe Alegeri.TV am incercat sa documentam cat mai corect si echidistant ofertele candidatilor la functia suprema, iar aici este foarte important de mentionat ca am comunicat foarte bine, ca de obicei, cu UDMR (merita mentionati, pentru ca au fost constant bine organizati in toate alegerile in care am fost implicati pana acum) si partidele mici, respectiv candidatii independenti. Este usor sa comunici cu ei, sunt receptivi, bine organizati. In schimb este dificil sa comunici cu partidele mari, mai ales cand esti “doar un site” si nu “un post TV” sau trust de presa.

Una dintre principalele probleme in campania electorala pe online este sa reusesti sa atragi atentia, in speranta ca o parte dintre persoanele care au vizualizat materialul de campanie isi va schimba optiunea de vot, un lucru de altfel greu de estimat si de verificat. Daca nu s-a putut atrage atentia (traficul) catre site-ul de campanie prin creativitate si interactivitate  cu utilizatorul, atunci site-urile in care au fost ironizati candidatii au reusit sa o faca. Asta s-a cerut asta s-a livrat. Ajungem din nou la marotele marketingului online romanesc, vorbim doar despre afisari si niciodata despre performanta, despre rezultate.

Peste toate aceste lipsuri ale campaniei electorale 2009, au existat actiuni de campanie si proiecte ce trebuiesc luate in seama:

  • Spunesitu.ro pentru bugetul si promovarea de care s-a bucurat.
  • Declaratia domnului Traian Basescu cu privire la posibilitatea de a fi urmarit pe site-ul de campanie in detrimentul televiziunilor clasice ce deformeaza mesajul. O declaratie ce ar trebui sa dea de gandit tuturor.
  • Succesul evident al campaniei online a candidatului Remus Cernea din partea PV, atat pe situl propriu cat si in medii sociale (Facebook).
  • Transmisii live de video online ale candidatilor (Basescu, Geoana, Oprescu). De mentionat ca putine astfel de evenimente au fost concepute si structurate special pentru internet, iar aici nu toate au fost roze (transmisia live de pe presa.nu nu a functionat de exemplu).
  • Jocul “Presedintele Meu”, cu cateva observatii legate de tema.

Lipsa transparentei proiectelor online de campanie, ce in mare parte nu au avut traficul monitorizat public, ne face sa ne indoim de eficienta de care au dat dovada. Aceasta lipsa de date publice ale proiectelor online de campanie face imposibila o evaluare, permitand insa oamenilor angrenati in campanie sa prezinte situatia sefilor ca fiind minunata. Prin urmare, in campania electorala din turul 1, toate echipele sau firmele ce au dezvoltat campanii online au raportat, probabil, rezultate bune. Felicitari!

Pentru ca internetul sa conteze cu adevarat, in ecuatia alegerilor si a campaniilor electorale online, este necesara transparenta si studiu cu privire la comportamentul utilizatorului de internet in acest context. Cum alegerile sunt destul de rare, nu exista organizatii care sa faca cercetari pe acest segment, in afara partidelor, singurele implicate constant in acest segment/domeniu, dar care, nu investesc in asa ceva, preferand sa investeasca in site-uri “curat-murdare“.

Acest articol este un guest post scris de Alegeri.TV.

Tu ce crezi? A fost campania electorala desfasurata online lipsita de interactivitate?

Raspunde printr-un comentariu la acest articol.

Sus

3 comentarii despre 'Campania online a prezidentiale 2009, marcata de lipsa interactivitatii.':

  1. Alegeri.TV cu un guest post pe blogul Trafic.ro. | Alegeri.TV Blog
    24 Noiembrie 2009 @ 1:27 pm

    [...] Citeste continuarea pe Trafic.ro Tags: campanii, interactiv, politica 2.0, politica online, video online, vot, web 2.0 Comment (RSS)  |  Trackback [...]

  2. Mircea
    26 Noiembrie 2009 @ 12:14 pm

    O campanie de slaba calitate pe online, desi aparent a fost de mare anvergura. Au copiat exact populismul ieftin si atacurile de toata jena pe care le foloseau si pe tv. Atat. Slab.

    Sa nu mai zic de treaba cu transparenta:
    - au aparut tot felul de site-uri de care nu stiai de cine sunt facute dar se vedea evident contra cui
    - transparenta privind numarul de vizitatori (despre asta tot s-a mai scris – exemplu: http://blogatu.ro/2009/10/mai-multe-voturi-decat-vizitatori.html)

    Campania pentru turul 2 ma astept sa fie exact la fel. Un alt motiv in plus sa nu ma duc la vot.

    Succesuri!

  3. Productia de materiale video de campanie. Video campanii online. | Alegeri.TV Blog
    27 Noiembrie 2009 @ 10:53 am

    [...] prelucrarea datelor inregistrate de clipurile de campanie ale candidatilor. Dupa cum spuneam si pe blogul trafic.ro, sunt foarte importante datele, cifrele inregistrate online, pentru a se putea face o analiza a [...]

Adauga comentariu despre
Campania online a prezidentiale 2009, marcata de lipsa interactivitatii.

»
»
»

Tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>